Styrka är att våga vara svag ibland

Det starkaste trädet böjer sig för vinden, när vinden är så stark att trädet riskerar att knäckas.

Det är jobbigt och svårt att vara stark, men jag känner att jag måste det. Jag måste stå upp för det som är rätt. Jag måste stå pall. Det som är rätt är rätt, och ska vara det. Att jag trots det ibland inte riktigt orkar är väl egentligen bara ett tecken på min egen mänsklighet, utan att för den skull förhäva mig.

Jag är alltså sjukskriven just nu. Har varit det i en vecka, och kommer att vara det i en vecka till. Orsaken är arbetsrelaterade stressymptom. Jag sover dåligt, har ont i huvudet, svårt att fokusera et cetera, et cetera. På mitt jobb. Hemma funkar det typ som vanligt. Sambandet är så väldigt tydligt, och det i sig är nästan läskigt. Att en kan påverkas så. Att synen av själva byggnaden kan framkalla psykosomatiska upplevelser. Känslan att inte kunna tänka klart när en befinner sig där.

Stress och allmänt pressade situationer är ju så lätta att ignorera. ”Det är väl inget. Det är ju bara en upplevelse, en känsla.” Men den känslan kan påverka hela kroppen, hela existensen så väldigt mycket. Jag har läst alltför många vittnesmål och artiklar om sånt här och tycker det är rentav skrämmande att läsa typ ”men det är ju inte konkret, så det går inte att åtgärda”. Det känns som att problematiken liksom inte tas på allvar. Att en redan liggande människa trycks ner ännu mer. Bara på grund av sådana ord. Det är faktiskt inte så lätt att resa sig. Det är inte bara att bita ihop och ”skärpa sig”. Inte alltid.

Nej, jag är inte där, långt ifrån. Min plan är att inte hamna där heller, och det är just därför jag tar time out ett tag nu. Inte från mig själv, och inte från det som är viktigt heller. Men från det som orsakar min stress.

Men stark är jag trots det. Jag är stark, och jag har styrkan att våga vara svag när det behövs. Men jag ger mig aldrig.

Kommentera

