Överväldigad

Idag blir det personligt och på gränsen till navelskådande, men situationen kräver det.

Jag är i en situation just nu, som väl kunde vara roligare. Under de senaste två veckorna har jag varit sjukskriven på grund av arbetsrelaterade stressymptom. Jag har fått besked om uppsägning, vilket tvärtom vad en kan tro, inte är orsaken till stressen. Jag har under en alltför lång period arbetat under arbetsmiljöförhållanden som inte är av denna värld, och som jag och mina kolleger gradvis har vant oss vid. Så till den grad att situationen blivit ”normal”.

Förra veckan var jag med i lokalmedia, där jag berättade om situationen. Först var jag skraj, men därefter har det bara känts bra. Responsen har blivit helt enorm, och väldigt överväldigande. Jag har fått höra saker som ”är det någon som klarar sånt här, och går helskinnad ur det, så är det du”; att jag är stark och modig och att många är glada och tacksamma för att jag trädde fram. Det har också genererat en uppsjö av medial respons. Jag misstänker att den floden fortsätter, för övrigt.

Ibland är det bra att ha rättspatos. Eller det är nog alltid bra. Jag får väl säga som Grynet – ”Ta ingen skit”, även om jag själv gärna nyanserar det lite. Men det får bli ett annat inlägg.

Kommentera

