Personlighet och sånt

Jag läser en kurs i ledarskap det här läsåret. I den gjorde jag en så kallad personlighetstypologi rätt så nyligen. Enligt Myers-Briggs-metoden. Det är så spännande. Och det stämmer så bra. Det är faktiskt intressant att det kan stämma så bra utifrån de oerhört slumpmässiga frågor som dyker upp. Eller det kanske de inte är. Slumpmässiga alltså.

Testet i sig tar bara en kvart, tjugo minuter att göra. Instruktionen är att läsa noga, men inte tänka efter för mycket. Att liksom svara det som känns rätt.

Nåja, till saken. Resultatet. Jag är både introvert och extrovert, beroende på dagsform. Det stämmer. Jag kan hämta kraft och energi både inifrån mig själv och från omgivningen och andra människor. Vidare är jag tydligt styrd av förnuft och tanke, det vill säga att jag är analytisk, strategisk och ser hela bilden. Intar typ ett helikopterperspektiv, och lägger inte så stor vikt vid smådetaljer. Jag är inte heller särdeles känslostyrd. Jovars, det stämmer. Jag har känslor, men det är ju inte vad det hela handlar om. Oftast är jag ”tråkigt” rationell också.

Sist, men verkligen inte minst, så är jag en extrem högmänniska, som inte gillar listor och pärmar. Eller, här måste jag rätta mig, jag kommer inte överens med pärmar och listor. Tro mig, jag har försökt göra listor. Många gånger. Och det går bra. Tills den lilla detaljen att jag ska följa dem också kommer. Det känns ju helt meningslöst. Och fruktansvärt tråkigt. Därför hamnar det mesta i högar istället. Dock finns det alltid en ordning och en struktur i kaos. Jag kan vara väldigt strukturerad. Också. Problemet med den här höggrejen är väl en tendens att uppfattas som rörig.

Det var alltså resultatet. Och det är liksom jag. Kanske är det därför det känns som att jag tänker annorlunda ibland. Inte för att jag skulle vara så särskilt unik, men att många (enligt studier) hamnar lite annorlunda, och ofta är mer känslostyrda. Jag gillar ju att analysera. Och ja, jag är den första att erkänna att jag kan bli lite småirriterad när folk inte ser hela bilden. Den som är så lätt att se. Tycker jag. Fast irritationen lägger sig rätt snabbt. Til syvende og sidst är vi ju alla faktiskt bara människor.

PS. Min man är också en sån där analytisk helikoptermänniska. Och det är ju tur.

Kommentera

