Att vidga vyerna

Funderar en hel del på detta med fundamentalism. På hur obegripligt och fruktansvärt skrämmande det är. Jag kan inte förstå hur en kan fastna så i sina egna föreställningar. Att på fullaste allvar tro att den egna övertygelsen är det enda rätta. För alla. Jag kan inte förstå det.

Det känns mer naturligt att liksom hela tiden vilja utvecklas. Och att utvecklas innebär allt som oftast att en förändras. Den självklara slutsatsen av det blir ju att jag tror att förändring är nödvändig. Och blir jag överbevisad är det i de flesta fall inte så svårt att ändra de egna uppfattningarna.

Samtidigt kan ju vem som ut råka ut för fundamentalister. Vem som helst kan bli hjärntvättad. Och det är det mest skrämmande av allt.

Det är ju dessutom så himla lätt att blanda ihop fundamentalism med religion. Se bara hur exempelvis islamofober resonerar. Det förstår jag inte heller. Det är väl helt självklart att fundamentalism inte har en, och endast en, (religiös eller politisk) färg. Den kan liksom uppkomma var som helst och när som helst.

Jag har väldigt svårt för när folk är så övertygade om sin egen begreppsvärld att det inte ens går att diskutera olika synsätt. Och visst, det är klart en hamnar i den fällan då och då. Jag är ju verkligen inte någon övermänniska. Men jag inbillar mig i alla fall att jag är ganska open minded. Och de stunder jag kanske inte är det, är jag i alla fall medveten om att jag inte är det. Alltid något, liksom.

Jag både förstår och inte förstår varför det är så lätt att bli enkelspårig. Visst, att vara enkelspårig är väl inte direkt något farligt, men varför inte försöka vidga de egna vyerna åtminstone lite. Åtminstone ibland. Jag säger inte att gräset alltid är grönare på andra sidan, men kanske ser det lite annorlunda ut. Eller varför inte prova att gå lite i någon annans skor. Plocka fram den egna empatin. Säga vad en vill, men empati bits inte.

Jag tror att empati och förändringsbenägenhet kan vara en motkraft (gillar inte ordet riktigt i det här sammanhanget) vad gäller fundamentalism. Fundamentalism är väl dock alltid av ondo, alldeles oavsett vad som r grunden till den.

Kommentera

