Huruvida morgnar är goda eller bara fruktansvärt tidiga

Morgnar är grovt överskattade. Iallafall tidiga sådana. Som nu. Jag sitter här vid köksbordet och ser solen gå upp. Har med möda fått i mig en macka, och med inte så stor möda en kopp kaffe. Har fått upp barn, precis lika motvilliga de. Egentligen vill jag bara gå och lägga mig igen. Och sova tills jag vaknar. Ja, morgnar är grovt överskattade.

Det sägs ibland att morgnar har guld i mun. Jo, soluppgången kan ju vara gyllene. Känslan är dock på intet sätt likaledes. Den enda känsla som drabbar mig såhär dags (just nu står klockan på 7:27) är trötthet.

Vem har egentligen bestämt att arbete och skola ska börja så vansinnigt tidigt? Att det är normen, det normala? Jag känner mig helt oskyldig till det beslutet. Vore det inte liksom bättre att mer följa individers egen inbyggda klocka. Vi har ju en sådan, det är åtminstone vad jag tror. En del är pigga på morgonen (=inte jag), medan andra inte är det (=jag). Morgontrötta peakar ju dock oftast senare på dagen, eller rentav på kvällen.

Dessutom är det ju så att många av naturen morgontrötta inte fungerar intellektuellt för tidigt heller. Min man är definitivt sådan. Eller var det när han var yngre iallafall. Före klockan 10? Då gällde bara väldigt konkreta order och inte någon förväntan på djupare tankar. De fanns typ inte så tidigt.

Själv orkar jag liksom inte. Jag orkar inte äta (fast gör det litegrann ändå), och har väldigt liten tolerans för tjat och gnäll. Lite jobbigt läge att bägge barnen också är morgontrötta, och därmed morgongnälliga.

Men det är väl bara att bita ihop och följa normen. Iallafall denna norm, och iallafall just nu.

2/100

En reaktion på ”Huruvida morgnar är goda eller bara fruktansvärt tidiga

  1. Vilken norm?
    Jag älskar tidiga mornar och går upp 00:30 och efter att jag intagit mitt morgonkaffe åker jag till jobbet en timma senare. Jag kör min runga med morgontidningarna och slutar ca 05:30, Då har hela naturen vaknat med rådjur, älgar, grävlingar, hjortaroch fåglarna stämmer i med sin skönsång…
    Kan det bli bättre???
    Vi 6-tiden ligger jag i sängen för att gå upp klockan 10:30 igen…

    Gilla

Kommentera

