Farmor

Min farmor slog en bibel i huvudet på sin syster en gång. Jag förstod aldrig varför, men att göra en sådan sak var egentligen ganska typiskt henne. Hon tröttnade på saker, och om jag inte minns fel sålde hon sina vigselringar, eller om det var något annat arvegods. Sen gick hon och köpte sig en päls. Bara sådär.

Många pratar om sina farmödrar som bakande och matlagande. Och visst, min farmor hade ofta förklädet på. Men jag fick alltid köttfärssås på burk hos henne. Jag tyckte ju om det, så varför ändra ett vinnande koncept. Hennes pepparkakor var kanske inte heller gourmetvarianten. Hon köpte helt sonika färdig pepparkaksdeg, som hon skar tjocka skivor av och gräddade i ugnen. Nej, särskilt snygga var de inte. Men de var goda. Och det är ju huvudsaken.

Farmor var inte särskilt förtjust i barn. Men jag fick göra i princip vad jag ville hos henne. Jag brukade möblera om. En åttaåring (eller så) som drog runt på sängar och möbler. Hon sade inget om det. Sen fick jag köttfärssås på burk.

Insändare skrev hon också. När hon var arg på saker. Hon var rätt ofta arg på saker. Som fotboll. ”Det är alltid fotboll på tv”. Då menade hon all idrott. Och hon ogillade kraftigt att idrotten slog ut andra program. Fotbollsmatcher som konkurrerade ut deckare, vilka hon älskade. Jo, farmor sade vad hon tyckte, och hon gjorde det offentligt.

Hon älskade att läsa, och läste jämt. Hon läste så mycket att hon fick förslitningsskador i händerna. Det vet jag med säkerhet att hon fick, eftersom hon varnade mig för att hålla böcker på samma sätt som hon. Tyvärr kan jag inte säga att jag alltid följer den varningen.

Farmor hette Svea och hon levde mellan 1912 och 1994. Jag är nog rätt lik henne och det är jag stolt över.

4/100

2 reaktioner på ”Farmor

Kommentera

