Fössta tossdan i mass

… har jag inte ätit massipaantååta. Och inte fått nån bäss heller. Faktum är att jag inte ens pratar så. Jag är förvisso till hälften smålänning och bosatt i småland. Men jag kan säga r.

Jag har alltid fascinerats nästan löjligt mycket av dialekter. Hade till och med en period när jag surfade runt och hittade sajter där en kunde lyssna på dialekter. Superspännande! Och jag älskade ”Svenska dialektmysterier”. Kanske beror det på att jag inte har så mycket till dialekt själv. Eller iallafall en väldigt utslätad sådan.

Att härma dialekter är rätt svårt. Visst, det finns personer som är grymma på det. Jag är inte en av dem. Faktum är dock att jag är ganska glad att jag inte pratar jönköpingsdialekt. Den är allt annat än vacker. Fast ganska rolig. Åtminstone ibland. Ossj devon, typ.

Nu sa jaa la ååtegåå te fössta tossdan i mass.

5/100

Kommentera

