Att vara bra

Tjejer får generellt högre betyg i skolan än killar. Ändå är det killarna som oftare hamnar i styrelserummen när de har blivit män. Kvinnorna lyser fortfarande i hög grad med sin frånvaro där. Och i samhälleliga toppositioner. Jag tycker att det är en så tråkig diff, och tror faktiskt att det går att ändra. Även fast det tar tid. Och att det är viktigt att börja med de unga.

En grej som jag tror på är att jobba med självbilden, och att våga ta plats. Kanske genom att ifrågasätta de egna normerna. De normer som säger att tjejer ska vara tysta och snälla. Att det är mer ok om en kille tar plats och är högljudd. Att tjejer som är detsamma bara är jobbiga, och ska veta sin plats. För det är ju så att de högljudda tjejerna oftare döms hårdare.

Vidare är det dags att faktiskt lyssna även på de tunnor som inte skramlar högst. De tysta tjejerna (och killarna för den delen) som inte märks. Vad har de att säga?! Jag tror att de har väldigt mycket att säga. Jag har nämligen varit en sådan tyst tjej själv en gång i tiden. Har dock personligen slutat med det, vilket säkerligen retar vissa.

Jantelagen är ju i sig själv ett kapitel för sig. Den drabbar ju både tjejer och killar, men på något sätt känns det som att tjejerna lever efter den mest. Framhäv inte dig själv, då är du skrytig. Och att vara skrytig får en inte vara. Men vi borde faktiskt börja hävda oss själva lite mer. Och faktiskt tala om vad vi är bra på. Erkänna för oss själva att vi är bra överhuvudtaget. Det är liksom inte fel att våga tala om att en är bra. Jag är rätt bra på rätt mycket. Det var inte ens svårt att skriva det. Fast det var oöverstigligt svårt när jag var yngre.

Ska vi ta plats i styrelserummen måste vi ta oss dit. Och jag tror att vi måste våga ta för oss då. Att vi måste våga framhäva oss själva. För det är väl så det är – var och en är bra på att vara just sig själv. Och det är liksom bra.

8/100

Kommentera

