Studier som bör tas på allvar, eller så

Läste blänkare om att personer som irriterar sig på småsaker kan vara smartare än andra. Rentav kreativa genier. Det har tydligen gjorts en studie på detta. Säga vad en vill, men det går tydligen att göra studier på allt.

Hm, tänkte jag. Det måste stämma, eftersom jag själv har jättelätt att störa mig på småsaker (irriterande små ljud, framförallt när de blir repetitiva – huvva). Det är grymt irriterande med folk som hela tiden småsnorar på bussar. Eller som sitter och smaskar och äter på offentliga platser. Eller en hög med andra omedvetna, men ack så störiga, småljud.

Jag blir galen på sånt (min snart-14-åring är likadan). Det blir svårt att fokusera tankarna på något annat. Naturligtvis vore det önskvärt om jag kunde stänga av småljuden. Bara sådär. Men det går liksom inte.

Därför gillar jag den där studien. Jag väljer att tro på den. Trots att det bara är EN studie. Och trots att försöksgruppen bara bestod av 100 personer. Och trots att den sannolikt bör tas med en nypa salt. Eller kanske rentav en hel säck salt.

Men såklart att den stämmer.

11/100

2 reaktioner på ”Studier som bör tas på allvar, eller så

  1. Självklart stämmer den när du vill att den ska göra det!

    Jag retar mig inte på småsaker… frågan är om jag ska gå och gräva ned mig? Eller åtminstone gömma mig? 😉 Snorar gör jag dessutom nu, men inte på någon buss… jag är sjukskriven och på hemmaplan… det förmildrar nog snoreriet!?

    Gilla

Kommentera

