Att kunna säga sin mening

Vem har rätten att kasta skit på andra? Att tysta människor genom att hota? Genom att sprida hat anonymt? Jag tycker inte att någon har den rätten. Även om alldeles för många tycks tro det. Att just de har rätt att hota. Rätt att inskränka andras rätt att göra sin röst hörd. Även om åsikten är motsatt. Den är kanske rentav obekväm. Men, och det är extremt viktigt, även obekväma åsikter behövs.

Ingen borde vara rädd att säga sin mening. Att tala för sin och andras rätt. Ingen. I den bästa av världar. Men så är det inte. Alla som höjer sin röst riskerar att drabbas. Att få skit kastad efter sig. Nästan dränkas av den.

Inte minst kvinnor drabbas. Därför blev jag rätt trött när jag häromdagen läste ett citat av Jan Guillou där han verkligen förminskade det näthat många offentliga kvinnor drabbas av. Att det minsann är värre när namngivna debattörer sprider okunskap. Om Jan Guillou (ok, där var jag liiite elak). Visst, även män får skit kastade på sig. Men inte alls i lika hög grad. Och inte alls lika regelmässigt.

Det går att ta skit. En gång. Flera gånger. Men inte hur många gånger som helst. Och inte hela tiden. Då orkar en inte. Och tystnar. Och det är livsfarligt.

Alla har rätt att vara obekväma. Oavsett vad vilken maktordning det än må vara säger. Det är förkastligt att skrämmas till tystnad. Och tro mig, jag har också tystnat. Ibland. Nu är jag ju i och för sig inte speciellt offentlig själv, men sådana här saker förekommer på alla nivåer. Som en säger, det finns flera nivåer i helvetet.

Jag beundrar alla, inte minst kvinnor, som fortsätter trots allt. Som inte tystnar. Som kämpar för det som är rätt. Som inte tystnar. Inte tystnar.

15/100

4 reaktioner på ”Att kunna säga sin mening

Kommentera

