Ledarskap och talanger och lite annat

Väldigt centralt i ledarskap är den empatiska förmågan. Att kunna ha medkänsla. Att genom den skapa förtroende. Finns inte förtroendet finns inte ledaren. Typ.

Det är oerhört intressant att läsa om ledarskap. Om team och organisationer. Det finns massor av forskning kring det. Betydligt mer än jag tidigare kände till. Det mesta pekar dock i samma riktning. Att empatin är central, som sagt. Att grupper är trevande och försiktigt positiva i början, för att sedan gå in i mer konflikter. Där stannar många. Om inte ledarskapet fungerar. Om det däremot gör det hjälper konflikterna gruppen att växa. Men precis som plantor måste grupper vattnas. Annars vissnar de och dör.

Organisationer kan vara mekaniska eller organiska. Och det är extremt viktigt att inte blanda ihop det för mycket. Om systemen i en egentligen organisk kultur är gjorda på mekaniska sätt. Då dör det organiska. Åtminstone delar av det.  Det funkar liksom inte att ha system bara för systemens skull. Det blir lite Kafkavarning på det.

Sånt här har jag läst och lärt mig på den kurs jag studerar. Kursen är jättebra, och aha-upplevelserna duggar tätt. Dessutom skapar den tankar.

Jag har exempelvis funderat en del på talanger. På hur de tas tillvara. På att de borde användas mer i arbetslivet. Jag menar, om en person är väldigt bra på någon uppgift, en som kanske inte riktigt har den i sin tjänst. Alltså inte formellt. Varför inte då se över uppgiftsfördelning, och låta folk göra det de faktiskt har talang för.

Missförstå mig rätt nu. Syftet är absolut inte att förringa formaliteter, men ibland kan ju saker flyta bättre om andra aspekter tillgodoses. Som talanger. Lite mer panta rei, typ.

17/100

En reaktion på ”Ledarskap och talanger och lite annat

  1. Intressant och roligt att läsa.Jag har också läst ledarskap och arbetat som ledare under flera år, men har egentligen yrkeslivet bakom mig, även om jag arbetar fortfarande… 😉 Men inte som ledare…

    Jag hoppas vi får läsa mer om din utbildning. Studerar du på heltid?

    Gilla

Kommentera

