Att plugga

Jag har tenta idag.

För tjugo år sig fanns det inte ens i fantasin att jag skulle plugga på en teknisk högskola. Nu pluggar jag i och för sig inte tekniska ämnen, men ändå. Ledarskapskursen ges på just en teknisk högskola. Så kan det gå.

Det är väldigt roligt att lära sig nya saker. Jag slutar aldrig tycka det är kul. Min vetgirighet har liksom ingen ände. Åtminstone känns det så. Och kanske är det därför jag tröttnar på saker om jag håller på med dem för länge.

För övrigt tycker jag att det är lite synd att sådana som jag (typ med sjukt många akademiska poäng från början), på grund av ekonomi inte ska kunna byta bana helt. Om det hade gått hade jag lugnt gjort det. Inte så att jag ångrar de val jag gjorde när jag var yngre. Absolut inte. Men det skulle vara kul att prova något helt nytt.

Lite nya vägar har jag dock möjlighet att välja, har en rätt bred grund från början (tröttnade redan som ung så jag har pluggat rätt många olika ämnen). Men byta helt är svårare.

Om jag vann en förmögenhet är det en av sakerna jag skulle göra. Jag skulle prova något nytt. Utbilda mig till något helt annat. Bara för att få nya preferenser. Bara för att det är roligt.

Men idag har jag tenta.

18/100

En reaktion på ”Att plugga

  1. Jag hoppas tentan gick bra!

    Jag har helt skilda yrken bakom mig. Först kontorsbiträde efter en handelsskola. Sedan blev det grafiskt arbete på lokaltidning där jag var 16-17 år. Under den tiden pluggade jag och födde barn. När jag blev arbetslös där blev jag tvungen att göra något åt mitt yrkesval… den bana jag var inne på var inte ”framtiden”. Omskolade mig fullständigt och utbildade mig till sjuksköterska, ett yrke i sig som har många möjligheter.

    Jag känner igen mig i dina tankar om att bli uttråkad, vill ha förändring… 😉

    Gilla

Kommentera

