Chokladbollens dag

Häromdagen fick jag en inbjudan till ”Chokladbollens dag” på Facebook. Självklart tackade jag ja. Och jag har bjudit in flera av mina kontakter. Evenemanget är skapat som en replik på ”N…bollens dag” (medvetet val att inte skriva ut n…-ordet) som också finns (om jag minns rätt). Och n…boll säger ju typ väldigt få nuförtiden. Förutom dem som verkar vilja göra något slags statement. Och vad detta statement egentligen handlar om övergår min fattningsförmåga.

Jag menar, ord förändras. Språket förändras. Värderingar förändras. Jag använde också tveklöst n…boll om den runda kakan av choklad och havregryn när jag var liten. Det gjorde alla. Då. Och inte tänkte vi på namnet heller. I alla fall inte de flesta av oss. Jag har dock inte (såvitt jag minns) sagt n… regelmässigt.

Men, precis som så mycket annat, världen förändras. Och då känns det ju mest gnälligt att envist säga ”men så har jag alltid sagt”. Varför skulle det innebära att det per automatik är rätt? En slags parallell kan ju sägas vara att homosexualitet var olaglig och sjukdomsklassad till för inte alls särskilt länge sedan. Den kategoriseringen var av hävd. Men den var verkligen inte rätt, vilket lagstiftningen tack och lov har rättat till.

Visst, benämningen av det lilla bollformade bakverket är inte lagstadgad. Men normativ. Och normer är föränderliga. Även om det är svårt och ofta går långsamt.

24/100

3 reaktioner på ”Chokladbollens dag

  1. N-ordet kommer ju att försvinna ur SAOL i o m årets utgåva.
    Chokladboll var väl den första benämningen på bakverket men så var det några som började använda N-boll och fick fäste. Så på något sätt är vi på väg till Basic igen…

    Gilla

  2. De som fortsätter att hävda att n-boll är det riktiga… de som ifrågasätter varför vi ska ändra vårt språk för att andra tycker… de har nog inte tänkt tanken fullt ut. Ordet ”neger” sårar många svarta, får dem att känna sig i underläge… ligger djupt rotat i dem sedan slavtiden… Varför ska vi inte respektera det har jag någon gång ifrågasatt en person som använt ordet mest för att provocera (jag uppfattade det så). Svaret blev bara jaså. Vet inte om det hela berodde på okunskap eller känslan att inte vilja diskutera frågan.

    Bra ämne och blogginlägg, tycker jag!

    Gilla

Kommentera

