Rätten att vara obekväm

Att vara obekväm. Det kan betyda olika saker. En tröja kan vara obekväm om den är stickig. Sådär obekväm att en inte ens vill ha den på sig. Annat än i värsta fall. Vid sådana där tillfällen när allt annat är i tvätten. Men att vara obekväm kan också vara att uttrycka sin åsikt, eller sin synpunkt, även om den är annorlunda.

Att tycka annorlunda kan vara jättejobbigt. Både för den som tycker och för alla andra. Liksom, nej, ifrågasätt inte igen. Faktum är att jag har tänkt så själv. Det kan bli för mycket. Framförallt vad gäller att ifrågasätta bara för att ifrågasätta. Eller är det för mycket? Kan det faktiskt inte väcka tankar? Kanske.

Om den avvikande åsikten känns rätt. Hur blir det då? Jag tycker att en har rätt att uttrycka åsikter. Alldeles oavsett. Sen kan alla bli övertygade om motsatsen, och faktiskt ändra åsikt. Men att uttrycka en åsikt som motsäger något som uppenbart är fel. Då tycker jag att det i princip är en skyldighet att vara obekväm. Rentav väldigt obekväm. Det går liksom inte att leva med sig själv annars.

Jag funderar en hel del på det här. Är nog ganska obekväm ibland. Det är ju så otroligt viktigt att det ska vara rätt. Och jag kan faktiskt inte acceptera att bara sitta och se på. Jag kan inte bara ta emot vilken skit som helst. Eller se på att andra drabbas. Det går inte. Även fast det är jobbigt att vara obekväm. Även fast den som är obekväm rätt ofta får ännu mer skit. Men att våga vara obekväm gör att i alla fall jag kan gå med huvudet högt.

Jag tar ingen skit jag inte förtjänar.

25/100

En reaktion på ”Rätten att vara obekväm

Kommentera

