Det som inte dödar härdar

Jag tycker det är fascinerande hur det mänskliga psyket fungerar. Hur en plats kan påverka hur en mår. Påverka så mycket att den fysiska hälsan försämras. Och hur en bara genom att undvika en sådan plats mår helt ok. Hur fungerar det liksom?

Det är lite samma med olika personer. Vissa människor mår en bra av. Andra skapar obehag bara genom att finnas i närheten. Hur bara anblicken av dem kan få hela ens inre att knyta sig. Och vice versa med personer en mår bra av.

Jo, jag har personlig erfarenhet av det här. Både platser och människor som har fått mig att må dåligt. Och jag hade faktiskt gärna varit utan den erfarenheten. Dock har den också stärkt mig. Det som inte dödar härdar, heter det ju. Jag har lärt mig. Både om mig själv och om hur saker hänger ihop. Den lärdomen kommer jag att bära med mig. Jag kommer att ha nytta av den. Men erfarenheten hade jag ärligt talat helst varit utan.

27/100

En reaktion på ”Det som inte dödar härdar

Kommentera

