Nya tidens troll

Jag ska erkänna en sak. Jag brukar vara inne och läsa på äldsta dotterns kompisars ask ibland. Alltså ask.fm. Jag har inte appen själv, och faktiskt inte dottern heller. Men jag vill liksom veta vad det är. Och en kan minst sagt säga att det spårar ur ibland.

Dottern verkar än så länge har klarat sig, förutom några rätt märkliga meddelanden på Kik från för henne helt okända människor. Hon har dock visat alla dessa och aldrig svarat på dem.

Visst, rätt ofta på just ask är det tämligen menlösa frågor och svar. Men när det går överstyr går det överstyr på riktigt. Tillmälen och hot haglar. Och mycket sker anonymt. Jag funderar på hur en tonåring (eller vuxen för den delen) kan värja sig. Det berömda näthatet igen. De berömda trollen. Trollen som inte borde finnas, men som vi troligen aldrig kommer ifrån.

Du ska inte sticka ut. Eller tro att du är någon. I alla fall inte någon mer än någon annan. Då förtjänar du nästan vad som helst. Helt vansinnigt. Och alldeles oavsett vem som drabbas av näthat är det aldrig någonsin ok. Mobbing är inte på något sätt någonsin ok. Och jag tycker att fler borde ta mod till sig och faktiskt anmäla det som händer.

När det handlar om ungdomar tror jag således att det är ungefär hur viktigt som helst att vi vuxna inte förminskar det de upplever. Att vi faktiskt tar dem på allvar. Det är inte kul att bli kallad hora, eller att folk önskar livet ur en, hur många gånger som helst. Det kan knäcka den starkaste. Ingen är starkare än sin svagaste länk liksom.

Vi måste ta dem på allvar även om vi kanske inte alltid förstår deras kanaler. Själv försöker jag hålla mig så uppdaterad jag kan. Jag ser det rentav lite som en skyldighet som förälder. Däremot tror jag inte på att förbjuda användandet. Förbud leder ofta till att appar och annat används i smyg istället. Och det är allt annat än bra. Men, som sagt, så länge vi inte förminskar och viftar bort det. Det som händer online är nämligen också på riktigt.

30/100

Kommentera

