Att vara bra nog som en är

Pratade med min tonåriga dotter igår. Det är oftast roligt att prata med henne. När hon vill alltså. Det vill hon inte alltid. Nåväl, hon har många kloka tankar.

När vi satt i bilen sade hon att några av hennes vänner har börjat säga att de är feminister. Att de följer feministkonton på sociala media och så. Ja, men det är ju bra, sade jag. Absolut, det tyckte dottern också. Hon vill dock inte kalla sig feminist själv. Hon är rätt nöjd med sina egna förutsättningar just nu. Och det är ju helt ok. Jag var nog trettiofem innan jag ville kategorisera mig själv. I alla fall som feminist. Grundvärderingarna har jag dock sannolikt haft i stort sett hela mitt liv.

Vi pratade vidare. Huvudsaken är att alla är lika mycket värda. Att ingen blir dömd för den en är, oavsett genus, social bakgrund, hudfärg och allt möjligt annat. Att det är det vi ska sträva efter. Rättvisa förutsättningar för alla. Där är vi helt överens, dottern och jag.

Min förhoppning är att hon (och hennes lillasyster så småningom) lyckas följa sina drömmar. Att hon kan fortsätta att känna att hon har samma chanser som alla andra. Att hon är bra som hon är. Att hon är lika mycket värd. Att hon så småningom inte låter andra sätta sig på henne och säga att hon inte kan. För det kan hon.

Jag hoppas att hon kommer att ha den styrkan och den grundtryggheten. För alla ska veta att det inte är lätt. Det finns mycket som motarbetar. Starka krafter. Det kräver ganska mycket egen styrka att inte falla för alla dessa normer (och andra krafter).

Jag tycker också att hennes umgängeskrets, hennes gäng, är ganska intressant. De som ingår har lite olika stil allihop. Särskilt tjejerna. De är faktiskt inte riktigt karbonkopior av varandra. De verkar liksom inte döma varandra, utan acceptera varandra som de är. Och det tycker jag är rätt roligt.

Det är häftigt med ungdomar. Trots allt ger de i alla fall mig hopp.

31/100

Kommentera

