Rädd att flyga

Att flyga är inte min favoritsysselsättning. Jag var inte ett dugg flygrädd när jag var yngre. Men nu tycker jag det är lite jobbigt. Och jo, jag flyger ibland. Och ja, jag vet att det är ett av de säkraste resesätten. Att det procentuellt sett händer saker väldigt sällan. Men ändå. Att sitta instängd i typ en flygande sardinburk. Helt utlämnad till andra. Jättehögt upp i luften.

Tack och lov är det inte värre än att det hjälper med ett glas vin innan bordning. Kanske inte världens bästa metod. Kanske inte att rekommendera. Men det känns bättre än att hälla i sig mängder av alkohol. Eller att knapra lugnande. Då är ju ett glas vin inte så himla farligt. Och det hjälper.

Dock avskyr jag när det händer saker samma år som jag ska ut och flyga. Som flygolyckan i Frankrike häromveckan. Jag ska flyga i juni. I och för sig är det ett tag till dess. Men det blir liksom en tvångstanke att läsa all rapportering. Ett läsande som på något underligt vis ändå lugnar. Oftast. Fast det blir ändå stressande när olyckor händer. Tankarna börjar snurra.

Det känns på något sätt onaturligt att flyga. Även om jag vet att bilåkning är långt mycket mer olycksdrabbat är en ändå på marken då. Och då känns det säkrare.

Men, som sagt, i sommar ska jag flyga. Jag kommer att ta ett glas vin. Och det kommer att gå finfint.

34/100

Kommentera

