Gör vad du vill – nästan

Så länge en inte skadar någon annan kan en göra vad en vill. Jag tycker det är oerhört centralt. Jag tror att det gäller oss alla. Att vi faktiskt kan göra vad vi vill. Så länge vi inte skadar varandra. Så länge vi tar hänsyn till andra. Sannolikt hänger den övertygelsen ihop med en annan sida av det myntet. Att jag vill tycka och känna vad jag vill. Jag vill inte bli pådyvlad någon annans åsikt bara för att. Jag vill kunna reflektera själv. För jag kan reflektera själv. Är till och med oftast rätt så bra på det.

Jag vill gå min egen väg. Däremot säger jag inte att den är mer rätt än någon annans väg. Det funkar inte riktigt så. Var och en har sin alldeles egna ryggsäck, där allt möjligt finns. En del är fullt synligt, och liksom sticker upp. Annat är så dolt att inte ens bäraren själv vet om det. Men det finns där. Och det påverkar. Min väg är liksom rätt för mig. Jag tänker inte pracka på den på någon annan. Om jag skulle råka göra det hoppas jag att vederbörande säger till.

Det känns viktigt att ha stor respekt för andra. Och jag tycker att det är ganska respektlöst att pracka på andra åsikter utan att ge dem möjlighet att reflektera. Ibland känns det som att en hel del inte riktigt har den respekten. Jag tänker exempelvis på alla nättroll och annat trist (som jag redan har skrivit och säkert kommer att skriva om igen). I förlängningen hänger den respekten ihop med en respekt för liksom allt. Respekt överhuvudtaget är så himla viktigt. Och nej, jag syftar inte på den typ av ”respekt” som ungefär verkar gå ut på att respekt är ensidig. I alla fall stundtals. Utan respekt i en liksom vidare mening.

35/100

Kommentera

