Högtider och varför de firas

Inlagd sill, potatis och ägg är högtidsmat i Sverige. Och Janssons frestelse. De ingår i typ all högtidsmat. Förvisso kompletterad med annat, men de finns likväl alltid där. Och visst det är ju gott (fast det tyckte jag inte när jag var barn, ska jag ärligt erkänna). men på något sätt kan det ju kännas lite fattigt. Att vi kanske borde variera oss lite mer. kanske vara ännu lite festligare. Fast nu på gränsen till hycklar jag. Jag äter ju komponenterna själv varje högtid.

Högtid och högtid förresten. Vi i min familj är rätt lite för att fira högtider. Vi äter maten (sillen och potatisen, som sagt), men vi firar inte riktigt. Och om jag själv hade gjort det, hade det varit årets gång jag hade firat. Jag tror nämligen att det är det allt handlar om. Det känns inte som någon jätteslump att de så kallat kristna högtiderna infaller i princip exakt samtidigt som icke- och förkristna högtider ägde rum. Folk typ festade vid de tidpunkterna ändå, och sannolikt hade det blivit ramaskri om någon kyrkofader (valfritt vilken) på typ 300-talet plötsligt hade sagt aja baja, ni får inte fira nu. Genomslaget hade nog inte blivit så stort, om jag säger så. Och fernissan är tämligen lätt att ändra, eller hur?!

Ibland blir jag lite trött på inlägg (på sociala media, var annars, men även i media) som ondgör sig över att gemene man verkar ha glömt varför vi firar våra högtider. Att de alla vilar på biblisk grund. Men hallå, årscykeln då? Den känns på något sätt bra mycket närmare tillhands att vara orsaken än något annat, som sagt. Inte minst eftersom högtider antagligen uppstod för rätt många tusen år sedan. Fast vi vet inte hur de gick till för så länge sedan.

Jo, jag tilltalas av det cykliska tänkandet, och tror att det ligger rätt mycket i det. Att allt liksom går runt och kommer tillbaka. Världen och livet självt. Och att det är det som firas.

Nu kom jag en bit bort från sillen och potatisen, jag vet det. Min huvudpoäng är egentligen att jag tycker att en ska undvika att bry sig om varför andra firar. Att de firar av fel anledning. Var och en blir liksom salig på sin egen övertygelse.

36/100

Kommentera

