Var det bättre förr? Alltså egentligen.

”Det var bättre förr.” Hur många gånger har en inte hört den slitna meningen? Jättemånga. Och nej, det var inte bättre förr. I alla fall inte alltid förr. Förr är nämligen ett väldigt vitt begrepp. Vad menas liksom? Förr som på stenåldern? Jo, det var annorlunda då. Antagligen väldigt annorlunda. Eller menas på typ artonhundratalet? Då var det verkligen inte bättre. Svält och elände. Och i städerna väldigt våldsamt. Precis som under rätt många andra perioder. Finns det mycket folk finns det våld typ. Och nej, jag menar inte att allt är så oerhört mycket bättre nu heller, jag menar att allt liksom går i cykler och varken är bättre eller sämre.

Oftast tror jag att folk i gemen menar folkhemsepoken. Men var den så himla mycket bättre då? Än vad det är nu? Nja. Ok, vissa delar var väl rätt ok, som att den värsta misären i samhället försvann. Lortsverige rensades bort. Men det fanns ju hyfsat många baksidor också. Som exempelvis rasbiologiska institutet. Som uppkom i Sverige. Under folkhemstiden. Inte alls bra, tycker jag.

”Det var inte så mycket våld då.” Öh, jo, troligen. Men våldet inom familjer var ingenting en talade om. Inte om en råkade ut för våld utanför hemmet heller, såvitt jag har förstått det. Om det inte var så grovt att det inte gick att förklara bort förstås. Och våld, våldtäkter, pedofili och annat skrevs det inte om i media. I alla fall inte som nu. Och på så sätt fanns det ju inte. Eller hur, säger jag. (Såklart att det fanns, menar jag)

Jag måste säga att jag tycker den andan över huvud taget känns ganska kall. Allt skulle tigas ihjäl. Ingen skulle visa några känslor. Alla skulle vara tillknäppta och liksom väluppfostrade. En skulle veta sin plats. Men varför då? Till vilken nytta? Egentligen. Jag undrar lite var människorna tar vägen i en sådan samhällskropp.

Visst, jag vet att jag säkert till viss del överdriver. Jag var inte ens med då. Även om spår fanns kvar under min uppväxt på sjuttio- och åttiotalen. Inte så mycket, men till en del. Det märktes i alla fall på den äldre generationen. Men jag tror att det ligger en del i det. Jag vet ju att mycket tegs ihjäl. ”Nej, det pratade vi inte om” har jag hört från äldre som var med då. Och att tiga om det som är viktigt tror jag sätter spår.

41/100

3 reaktioner på ”Var det bättre förr? Alltså egentligen.

  1. Mycket intressant inlägg….
    ”Nej, det pratade vi inte om…” I dag verkar det som om pendeln slagit över och vi kanske är för frispråkiga och speciellt på nätet där vi ventilerar saker som om vi satt mitt framför varandra vid köksbordet. Vi kanske skall lägga liter mer band på vad som sägs i det offentliga rummet…

    Gilla

  2. Nä, allt var inte bättre förr. Rent generellt kan saker och ting bli bara bättre. Och om det skulle dyka upp något som inte är så bra är det allas vår uppgift att hjälpas åt så att vi kommer på den rätta vägen igen.

    Gilla

Kommentera

