It’s a digital world

Upptagna datorer och allmän taxiverksamhet (läs skjutsning av barn) leder till att jag nu sitter med mobilen igen. Fast det är onekligen inte så dumt med smartphones. Och jag har vant mig att skriva med tummarna. På den lilla, lilla skärmen.

En gång i tiden (tidigt nittiotal) ville jag inte ha dator. Nej, jag hade en elektrisk skrivmaskin. Idag fattar jag inte att jag skrev både specialarbete på gymnasiet och min första B-uppsats på universitetet på den. Vilket pill det var. Och vad en fick skriva om.

Det var min numera äkta hälft som ville ha dator. Jag var väl inte helt övertygad. Men förhållandet var hyfsat nytt. Så vi blev med dator. En fin liten (eller nja, så liten var den inte) klump som hette Aptiva. Den startades via dos (skrev en det med versaler förresten – DOS???).

Ännu mer nostalgi, jag kör en minnenas allé här. Vi skaffade modem relativt snabbt därefter (minns inte riktigt när). Och det var inte racersnabbt. Och en fick ringa upp åtskilliga gånger. Inte slösurfande direkt, om jag säger så…

Så, nej, jag var motvalls från början. Jag är inte uppväxt med C64 eller liknande. Är faktiskt rätt obevandrad inom området gamla åttiotalsdatorer. Fast jag har haft lektioner i basic på högstadiet. Minns inte jättemycket, men det gör ju inte så mycket idag.

Hur jag ser på datorer och digital teknik idag? Skulle faktiskt inte vilja vara utan det!

42/100

Kommentera

