Tråkigheten med rutiner

Jag brukar tröttna på saker. Framförallt om de håller på för länge. Om de blir rutin. Rutiner är dödligt tråkiga. Ok, jag inser att rutiner är nödvändiga. Åtminstone vissa. Och, ja, jag har rutiner. Vanlig vardag kräver typ det.

Ibland hör en folk som lättat pratar om att det är så skönt och välbekant när arbetsuppgifter liksom bara rullar på. Jag får närmast frossbrytningar. Vad är utmaningen med det? Om allt går på rutin. Jag blir uttråkad och börjar tänka i nya banor istället.

Det är roligt att prova nya saker. Att utmana sig själv. Visst, det är jätteläskigt också. Men mest roligt. Och känslan när en har klarat det där läskiga slår liksom allt.

Om jag får säga det själv (och det får jag ju) är jag relativt ofta stark och modig. Men jag vill utmana mig själv ännu mer. Egentligen. Problemet är att jag är bekväm. Också. Men rutinerna är likt förbannat tråkiga. Blir de för många blir de faktiskt nästintill själsdödande.

43/100

En reaktion på ”Tråkigheten med rutiner

  1. Åh vad jag känner igen mig. Jag har gått hela skalan. I min ungdom och många år tyckte jag om rutiner, de gav trygghet, jag visste min roll. Så med åren har det rullat på och jag har tröttnat på rutiner. Nu arbetar jag korta perioder på varje ställe, hinner i stort sett bara lära mig de viktigaste rutinerna, arbetar med bedömningar och allt akut på erfarenhet – sedan lämnar jag för nytt uppdrag. Så vill jag ha det nu. Känns underbart. Slipper se dåliga relationer, skitsnack o.dyl också. Härligt!

    Det dröjer inte alltför länge tills jag får strukturera min dag helt och hållet efter eget huvud!

    Gilla

Kommentera

