Lättnad och sorg

”Nu måste du skriva antingen något djupt. Eller något roligt.” Så sade en vän till mig idag. Meh, då måste jag ju tänka ju. Och det orkar jag inte. Eller, jag tänker faktiskt hela tiden. Ibland tänker jag säkert nästan alldeles för mycket.

Som att jag under en rätt så lång period har tänkt på mitt jobb. Det jobb där jag idag gjorde min sista dag som anställd. Det jobb där jag har varit just anställd i tio år. Ett i grunden väldigt roligt jobb. Ett jobb som den sista tiden var i princip allt annat än roligt. Det kommer jag dock återkomma till. Snart. Måste bara landa i det faktum att jag är fri nu. Jag är äntligen fri. Och den frihetskänslan är faktiskt helt fantastisk.

Jag har tömt allt. Kastat papper. Arkiverat handlingar. Raderat dokument. Flyttat bort foton. Tagit bort. Rensat undan alla spår. Det har varit en väldigt skön känsla att göra all denna rensning. Ut med det gamla. Bort med alla gamla spöken. Jag vill inte bli hemsökt av dem. Därför har rensandet varit snudd på livsviktigt.

Den gångna veckan har varit kluven. En enorm lättnad blandad med sorg. Många fina ord från omgivningen. Känslor som har svallat upp. Mest glädje och en känsla av befrielse. Men jag har också blivit rörd så att tårarna har bränt bakom ögonlocken. Jobbigt på flera sätt (betänk också det faktum, måhända ytligt, att jag alltid har svart smink runt ögonen = hej panda). Jag har sanningen att säga inte varit särskilt produktiv. Vem är det sista veckan på ett jobb en har blivit uppsagd från?

Ja, jag blev uppsagd. Arbetsbrist på grund av ekonomi lyder den officiella förklaringen. Men själva uppsägningen gör mig inget. Faktum är att jag hade långt gångna planer på att säga upp mig själv. Sista dagarna innan ett uppbrott blir liksom jobbiga ändå. Åtminstone lite jobbiga. Trots att lättnaden faktiskt är så långt mycket större.

Jag är fri nu. Jag är faktiskt fri. Och jag börjar ett nytt jobb i augusti.

55/100

3 reaktioner på ”Lättnad och sorg

  1. Det är vi många som kan känna igen oss i, tror jag. Bra att du redan har jobb fixat.

    Ha en fin helg och vila… koppla av…njut av den kommande sommaren… 😉 Hela långa sommaren är du ledig!

    Gilla

Kommentera

