En klassförälders vedermödor

Jag är en sån där hopplöst engagerad förälder. Jag satt i styrelsen när barnen gick på föräldrakooperativ förskola. Var till och med ordförande en vända. Jag har varit klassförälder i rätt många år. Trots att jag verkligen inte är någon bullmamma som jämt bakar (bakar nästan aldrig). Visst, det är ju inte direkt någon rusning till sådana uppdrag. Jag har dock alltid anmält mig frivilligt. Och det blir ju vad en gör det till.

Nu när äldsta dottern går på högstadiet är det ju inte en massa aktiviteter. Sådana var jag med och arrangerade förr. Nej, nu handlar det mest om att rodda klasskonto, och i viss mån ansvara för försäljningsomgångar. Som idag. Jag lade in beställningar som eleverna har sålt. Det tog tid. Mer tid än jag hade trott. Det visade vara så att varje säljare skulle läggas in separat. Det gällde även varje säljares respektive kunder. Det blir en del på en klass. Men det var roligt att se hur mycket de har fått ihop. De kan de där tretton- och fjortonåringarna (även om en del helt säkert är sålt av föräldrarna…)

Fast jag är en sådan förälder som tycker sånt är ganska roligt. Jag gillar att rodda ihop saker över huvud taget faktiskt. Små resor och annat för barnens och deras kompisar. Alltså, jag gillar att fixa ihop ramverket. Innehållet får de sköta själva. Det blir bäst så.

Faktum är att jag gjorde så när jag var klassförälder på mellanstadiet också. Arrangerade förutsättningarna. En plats att vara på. Saker att grilla. Inbjudan. Sånt. Sen fick det rulla på av sig själv. Och det gör det. Jag har lite svårt för när allt är alltför detaljplanerat. Då blir det ju dessutom så jobbigt om något inte blir som det var tänkt.

57/100

Kommentera

