På arbetsförmedlingen

”Och sen har vi infomöten där du kan få reda på hur vi fungerar. Är du intresserad av det?” ”Måste en gå?” ”Nej, och du verkar ju vara en person som kan hitta info själv.” ”Jo, brukar vara rätt bra på det. Jag tror jag struntar i infomötet.” ”Gör det.”

Jag skrev in mig på Arbetsförmedlingen idag. För första gången på över tio år. Enda anledningen till denna åtgärd var att jag ska försöka få ut lite a-kassa under de tre månader som återstår tills min nya anställning börjar. Det är ingen direkt ko på isen, om jag säger så.

Faktum är att det blev smått bisarrt. Jag fyllde glatt i hela inskrivningsformuläret. Fick göra arbetsprognostestet (det måste en tydligen göra). Svaret blev att jag har mycket goda chanser att få nytt jobb. Eh, jo, det hade ju varit konstigt annars. Eftersom jag redan har fått ett nytt jobb. Det är ju bara så att jag behöver lite landningstid först. Så jag stegade som sagt dit och skrev in mig.

Enda kruxet är att jag måste söka jobb. Jag måste redovisa vad jag söker också. Men om jag inte missminner mig var en tvungen att göra det för tio-femton år sen också. Det känns dock lite småfånigt att söka jobb jag inte vare sig vill ha eller behöver.

Jag inser att det låter som jag raljerar. Det kanske jag gör. Om min egen sits. Jag raljerar verkligen inte över alla tusentals som är arbetslösa på riktigt. Som blir utförsäkrade. Som dubbelbestraffas gång efter annan. Men det är en helt annan, och mycket sorgligare, historia.

58/100

Kommentera

