Att pendla och vad pendling kan användas till 

Jag ska börja pendla i höst. Alltså pendla varje dag. Det är strax över en timmes körväg enkel resa. Många säger typ ”passa på att lyssna på talböcker”. Precis så tänker jag. Talböcker, bra musik, radio ibland. Helt enkelt egentid ett par, tre timmar varje dag.

Jag har dock också hört att det inte går. Att det blir jättejobbigt att köra så mycket, att vara hemifrån så länge. Jag kan inte låta bli att undra om folk hade sagt så om jag hade varit man. Får folk som reser mycket i tjänsten höra det? Är det skillnad för män och kvinnor? Får exempelvis lastbilschaufförer (jodå, jag vet att det finns en hel del kvinnliga inom det yrket) höra liknande?

Jag tycker det är ganska avkopplande att köra bil. Missförstå mig rätt nu, jag brukar (oftast) ha full fokus på körningen. Men det är en sysselsättning jag inte har något emot. Framförallt inte om jag är ensam i bilen. Mitt ekologiska sinne protesterar nu, till skillnad från min ibland introverta preferens.

Detta med inställning till pendling beror ju också helt på var en bor, och vilket yrke en har. Boende i storstadsregioner pendlar ju inte sällan flera timmar dagligen. Det liksom bara är så. En fördel för mig blir ju att trafiken antagligen flyter hyfsat. Det handlar bara om landsvägskörning. Enda kruxet med det är väl eventuella traktorer. Men det är en helt annan historia.

61/100

En reaktion på ”Att pendla och vad pendling kan användas till 

  1. Tänk på att traktorer är det redskap som ser till att du får mat på bordet, så då är det lättare att acceptera.

    Jag kör morgontidningar, och då är förutom nattradion, ljudböcker ett superbt komplement till körningen….

    Gilla

Kommentera

