Hjärtefrågor

Ibland blir barnen (än så länge mest den äldsta) jättetrötta på mina hjärtefrågor. Jag vet att jag kan ha en tendens att prata för mycket om dem. Men jag vill ju att döttrarna ska få en förståelse för hur jag (stämmer tack och lov rätt bra överens med maken) tänker, hur mina värderingar ser ut.

Vilka är de då, hjärtefrågorna? De är flera, men jämställdhet och feminism är en. Jag har läst böcker om det, jag har pratat med döttrarna (ibland med blandad framgång, i alla fall för stunden). Det känns så otroligt viktigt att alla får samma förutsättningar. För vi är ju lika mycket värda allihop. Oavsett kön, bakgrund, sexuell läggning och alla de övriga diskrimineringsgrunderna.

Här trillar jag in på en annan hjärtefråga. Jag tror inte på förbud mot exempelvis tiggeri. Det är något jag har skrivit åtskilliga gånger som Facebookuppdateringar, att det inte hjälper ett endaste dugg att förbjuda symptom. Känns ju mer logiskt att just jobba för allas lika värde. Och att försöka hitta grundproblemet istället.

En slags ytterligare stressfaktor är religion. På ett sätt är det irrationellt. Jag stressas lite av det faktum att konfirmationsåldern närmar sig för stordottern. Inte för att jag egentligen tror att hon kommer att konfirmera sig. Mer för att jag tar sådana frågor på allvar. Konfirmation betyder ju onekligen bekräftelse. Bekräftelse av en kristen tro. Alltså inget att ta alltför lättvindigt på. Precis som att jag inte kunde förmå mig att ta lättvindigt på det mode som innehöll kors som accessoarer. Jag var säkert en jättejobbig förälder som inte tillät det. Men jag kunde inte förmå mig. Inte förmå mig att ens köpa symboler för något jag inte tror på.

Däremot respekterar jag verkligen dem som har en tro, oavsett vilken. Jag vill dock också bli respekterad för mina hjärtefrågor. Det ska liksom vara ömsesidigt. Då kan det bli spännande utbyten av tankar.

Jag har förresten taggat ner vad gäller barnen. Och det verkar ge resultat!

63/100

Kommentera

