Det är ok när det är ok

Jag har själv väldigt lätt för att engagera mig. Det har väl typ framgått, misstänker jag. Men faktum är att det är ok när det är ok. Också. Vårt hus är helt ok. Visst, köket är verkligen inte nytt. Antagligen (rätt sannolikt för att vara helt ärlig) kommer det att behöva renoveras inom en inte alltför avlägsen framtid. Men än så länge är det ok. Det funkar liksom. Nej, inte är det särskilt snyggt, med sina gula luckor från tidigt 1980-tal och den hiskliga korkmattan (hur kan det någonsin ha varit ansett som snyggt med sådant golv förresten???), men fullt funktionellt. Och, som sagt, det är ok.

Troligen kommer vare sig jag eller min man att vinna några priser i trädgårdsmästeri. Gräsmattan är nästan alltid vildvuxen, likaså häcken. Men häcken är en spirea som är fin när den blommar (i och för sig bara en kort stund varje försommar, men ändå). Och vildvuxet gräs (inklusive mossa) är mjukt att gå på. Vår trädgård är inte gatans snyggaste. Verkligen inte. Det skulle faktiskt inte förvåna mig om en del grannar tittar snett på den. Men det är ju  i så fall deras problem. Inte vårt.

Det finns flera sådana här exempel. Så, visst, vi är engagerade. Inte minst jag, med alla mina styrelseuppdrag och nätverkande. Allt mitt engagemang i barnen och deras skolgång och annat. Men faktum är att jag kan vara nöjd när det är ok. Också. Jag kan faktiskt göra ingenting. Och jag känner mig inte ett dugg onyttig när jag inte gör något. Det behövs liksom inte. Och vad gör lite damm under sängen? Egentligen?

Ok, jag kan stundtals bli galen när det ser ut som ett helt bombnedslag. Men vid sådana tillfällen är det ju bara att städa. Och faktiskt, jag tycker det är fint när det är välstädat. Men jag bryr mig liksom inte tillräckligt mycket för att springa runt och småfeja hela tiden. Det är ju tråkigt. Rentav fruktansvärt tråkigt.

Jag kan ibland tänka att ”oj, vad fint de har det” hemma hos folk. Men nästa tanke är ju att ”ser det alltid ut såhär?”. Visst, det finns människor som städar jämt. Dammsuger och torkar. Plockar och plockar och plockar. Själv upplever jag alltför mycket plockande som ett rent sisyfosarbete. Det tar ju aldrig slut. Och då känns det bättre att minimera det så långt som möjligt. Och förresten, nej, jag är ingen hoarder. Ingen av oss är det. Det må vara lite rörigt, men värre än så är det inte.

Jag tror att det är ganska sunt att kunna släppa taget ibland. Att bara acceptera att en inte lever i en inredningskatalog. Att acceptera sin egen röra. Att bara vara, och vara nöjd med det.

65/100

En reaktion på ”Det är ok när det är ok

  1. Måste berätta. Vet du vilken matta som de lagt in i hyresrätterna (atollen) hall/kök? Jo, just korkmatta. Så ditt och mitt kök är sååå inne igen😉

    Liked by 1 person

Kommentera

