Det handlar om upplevelser

”Du pratar bara om upplevelser och känslor. Det finns inga konkreta exempel. Det finns inga bevis.” Men om en upplever väldigt stort obehag? Om en rentav mår dåligt? Blir sjuk både fysiskt och psykiskt. Räknas inte det? Det finns ju inga specifika konkreta exempel. Eller de finns, men de handlar om exempel som var och en är tagna ur sitt sammanhang. Och det är sammanhanget som smärtar.

Och om en slår larm, säger ifrån. Då svider det att bli ifrågasatt för det. Det är ju inte så att det är en lätt sak att säga ifrån. Tvärtom, det är oerhört svårt.

”Jag skämtade ju bara. Tål du inte skämt eller?” Fast det som sades skar i hjärtat. Det gjorde lik förbannat ont, skämt eller inte. Och blickarna känns. De känns som fan faktiskt. Och det suger fett.

Till slut börjar en tro på det själv. Att inget en gör är bra. Att en är konstig. Att en inte duger. Att jag inte duger. För jag har personlig erfarenhet av sånt här. Av mobbing, för det är vad det handlar om. Och det suger fett.

Det är så viktigt att slå bort de tankarna att jag nästan saknar ord. Tankarna som säger ”jag duger nog inte”. För de tankarna har fel. Alla duger. Kanske påverkar min egen erfarenhet att jag tänker så. Eller inte kanske, det känns väldigt troligt. Jag kommer alltid att kämpa emot.

Jag vet också att många, kanske de flesta, som mobbar inte ens förstår att de gör det. De förstår inte hur mycket deras attityder, förminskanden, ord eller blickar sårar. Men att de inte förstår, eller vet bättre, eller vad som helst, ursäktar inte.

Jag vet också att en klarar sig bättre om det finns bra människor omkring en. Människor som tror på upplevelserna. Som tar känslorna på allvar. Som det går att prata med. Det är så oerhört viktigt.

67/100

Kommentera

