Att vara reaktiv eller strategisk

En typ av människor reagerar på det som händer. Det finns ingen direkt långsiktig tanke. Ingen strategi. Dock kan reaktionerna mycket väl vara sluga, och verka bra. Till att börja med. Andra människor tänker alltid i flera steg. De ser livet på lång sikt.

Jag tror att det krävs en del för att kunna utarbeta en bra strategi. Dels känns det viktigt att hitta flera tänkbara scenarier. Vad händer om en gör si eller så, liksom. Och hur reagerar omgivningen på endera valet? Här inträder nästa komponent. Empatisk förmåga. Liksom A och O för att kunna fundera ut hur andra reagerar.

Jag tycker om att bygga strategier. Fast en hel del strategier håller jag för mig själv. Åtminstone delvis. Det är typ bäst så. Ibland blir det nästan som en sport. Inte minst när motparten är extremt förutsägbar (ja, det blir lite tråkigt också, själva sporten ligger i att vässa sig själv till det yttersta). Liksom ”Jaha, gjorde du så? Men då använder jag den här metoden, och det här språkbruket.” Det funkar nästan alltid.

Vilka metoder jag föredrar? Det beror på situationen. Och jag tänker inte avslöja dem heller. Vill ju kunna använda dem!

68/100

Kommentera

