Behovet av time out och att ibland få det

Nu har två veckor gått sedan jag slutade mitt förra jobb. Det har varit två väldigt behagliga veckor (förutom förekomsten av envis förkylning). Ibland är det ju så. Behovet av något nytt är stort. Behovet att bli fri är större. Och det faktum att jag har ett nytt jobb som väntar om några månader gör inte hela situationen sämre.

Egentligen tror jag att det vore bra för alla om den möjligheten fanns mer sanktionerad. Möjligheten att ta time out ibland. Att verkligen få möjlighet att fundera på vad en vill. Om en är på rätt plats. Eller som en möjlighet att faktiskt ta tag i sina drömmar. Liksom på riktigt. Jag kommer att lägga de här månaderna mellan jobb på det. Bland annat. Men också på att landa i mig själv. Det sistnämnda är väldigt nödvändigt. För mig just nu.

Jo, jag vet mycket väl vem jag är. Men jag behöver de här månaderna. Jag behöver få ett utifrånperspektiv. Och, som sagt, egentligen tror jag att alla skulle behöva det ibland. Utan att behöva oroa sig för ekonomin. Jag kan inbilla mig att en sådan sanktionerad möjlighet till återhämtningsperioder ibland skulle kunna hjälpa fler att komma in på arbetsmarknaden också. Varför inte dela på jobb mer? Typ.

Vad är det egentligen som säger att vi människor bara ska jobba hela tiden. Jobba så mycket som möjligt. In i ekorrhjulet och få det att snurra. Snurra för vem? Blir vi lyckligare av att snurra runt därinne utan att kunna stanna upp och reflektera? Alltså på riktigt. Faktum är att jag är osäker på om det är så himla bra att vara lönsam. I alla fall inte hela tiden. Det finns så många andra delar i vad som utgör livet. Och de delarna måste vi också orka med.

Det talas om valfrihet. Men har vi egentligen det? Möjligheten att ibland hoppa av en stund finns liksom inte. Och det tycker jag är lite tråkigt.

70/100

Kommentera

