Böckernas underbara värld

Jag har fastnat i en bok. Det händer ärligt talat inte lika ofta numera som när jag var yngre men så är det nu. Jag fastnade så mycket att jag höll på att glömma att skriva dagens inlägg.

Men det är ganska härligt att fastna i böcker. Att liksom bara läsa och läsa. Att nästan inte kunna sluta. Och sedan, när sista sidan är läst, känna en slags tomhet.

Just nu är det fantasy jag läser. Serien ”De utvalda” av Kristin Cashore. Fast egentligen har jag lite svårt att hitta en röd tråd i de böcker jag har fastnat i. När jag var elva slukade jag Utvandrarserien, och när jag var tretton eller fjorton ”Grottbjörnens folk” (jepp, läste ”Hästarnas dal” då också…). Sedan har jag läst ryssar, Kafka, Sartre och en massa andra klassiker. Följda av chic lit och på senare år urban fantasy och ungdomsböcker. Och fantasy, som sagt.

Fast alla böcker jag läst har jag inte fastnat i. ”Den unge Werthers lidanden” är till exempel mördande tråkig. Det var knappt att jag orkade läsa färdigt boken (tror jag läste den i skolan, så jag gjorde nog ett tappert försök). 

Deckare fastnar jag sällan för. Jag vet att många älskar just deckare, men själv lockas jag inte. Det blir liksom tråkigt, och jag vet inte varför jag tycker det. Inte egentligen.

Men just nu är jag fast. Jag har halva boken kvar, och jag vill suga på den karamellen ett tag till!

75/100

Kommentera

