Brevvänner 2.0

Jag hade brevvänner i flera länder när jag var yngre. Typ i tonåren. Om jag inte missminner mig fick jag kontakt med dem via International Youth Service. Det var så roligt med dessa brev. Jag minns att jag nästan längtade till nästa skulle dimpa ner i brevlådan. Och att brevväxla (plötsligt dök det oerhört gamla ordet pennfajtas upp) med ungdomar i samma ålder men i andra länder. Det gav en hel del. Språk, inte minst. Men också att upptäcka att vi inte var så vansinnigt olika. Egentligen.

Jag tappade bort mina kontakter i tjugoårsåldern. Det var annat som kom emellan då. Kanske hade det varit lättare att fortsätta om vi hade kunnat slänga iväg ett mail. Eller chatta ibland. Men det gick inte, eftersom det i princip inte fanns då. I alla fall hade verkligen inte alla tillgång till chattkanaler.

Faktum är att jag har tänkt en del på brevväxlande. Med tanke på mina döttrar. De är ganska bra på engelska bägge två. Men just att få kontakt med andra barn och ungdomar. Som finns på riktigt.

Visst, det finns forum och liknande en kan anmäla sig till. Men dels har jag inte lyckats entusiasmera döttrarna (har ärligt talat inte ansträngt ihjäl mig i frågan heller), dels har jag inte hittat nåt bra alternativ.

Häromdagen dök dock en tanke upp. Jag har ju faktiskt varit medlem i ett internationellt nätverk (medeltidsnörderi, och det är absolut inte någon negativt menad benämning, tvärtom). Varför inte liksom utnyttja det?! Sagt och gjort, jag slängde ut en fråga på en Facebooksida. Och fick napp direkt. Några timmar senare chattade stordottern med en tjej från Irland, och lilldottern skrev ett brev till en annan tjej i samma land. Plus att den lilla dagen efter skrev till en tjej i England också.

Så svårt var det tydligen. Jag är grymt nöjd med utfallet!

87/10

Kommentera

