Tänk om kvinnofrågan aldrig funnits

Jag funderar ibland på om, inte minst kvinnliga, antifeminister hade varit det om feminister och kvinnosakskämpar inte hade funnits. Hade de varit nöjda med att inte kunna föra sin egen talan? Att först fadern och sedan den äkta mannen hade varit deras målsman? Att inte få rösta i allmänna val? Att deras äkta män hade haft rätt att aga dem?

De kvinnor som slogs för kvinnosaken sågs som okvinnliga manshatare. Tongångar åtminstone jag känner igen. Själv hatar jag inte män. Är ju till och med gift med en. Men jag är feminist. Och för jämställdhet. Och jag är jätteglad för alla starka och modiga kvinnor som stred för sin rätt. För min rätt. Jag vill nämligen ha de där rättigheterna.

Plus att jag vill ha lika lön för lika arbete. Jag vill ha lika villkor. Samma förutsättningar. Jag vill kunna vara den jag är, utan att bli dömd på förhand utifrån mitt kön, min bakgrund, hur jag ser ut, vad jag jobbar med eller vad som helst. Jag vill att alla ska ha den möjligheten. Den rätten. Rätten att kunna leva ett självständigt liv. Alla borde ha den rätten.

Men alla har inte det. Därför måste kampen fortsätta.

91/100

2 reaktioner på ”Tänk om kvinnofrågan aldrig funnits

Kommentera

