Ibland blir en bara arg på saker

Idag har jag snubblat över flera artiklar och annat, som irriterat mig så mycket att jag har skrivit arga statusuppdateringar på Facebook.

Först om den vedervärdiga företeelsen purity balls. Renhetsbaler, där småtjejer i tolvårsåldern lovar sin pappa att förbli oskulder och okyssta tills de gifter sig. Jag menar, vem kom på det? Eller det vet jag. Den ultrakonservativa kristna högern i USA. Fanatiker. Och fanatism är alltid farligt och läskigt, oavsett vilken dräkt den råkar ha.

Det extra trista är att den sugiga värdegrunden finns hos en del grupper här också, så även om renhetsbaler inte är direkt vanliga här finns liknande värderingar. Sånt blir jag arg på.

Vad jag också blir arg på är diskussionerna som förekommer runt föräldraförsäkringen. Som att barn skulle fara illa av att inte ha sin mamma hos sig hela tiden. Upp till tre års ålder. Jag började jobba heltid när barnen var sju månader. Bägge gångerna. Men de har en förälder till. Faktiskt. Pappor fixar att knyta an till och ta hand om barn precis lika bra faktiskt. Barn kan knyta an till sin pappa också. Faktiskt.

För övrigt anser jag att föräldraförsäkringen ska vara jämställd och därmed jämt uppdelad. Sedan får var och en välja själv. Men staten ska inte finansiera att den ena föräldern är hemma alla dagarna, och den andra ingenting.

93/100

Kommentera

