Tankar runt kungahuset och sånt

Jag satt och tittade på hela sändningen av prinsbröllopet igår. Jepp, jag erkänner, jag hyser en viss fascination för sånt. Jag tycker på riktigt att det är ganska roligt att titta på. Som det skådespel det är. Ståtlig inramning, vackra kläder. Som värsta kostymfilmen. Fast på riktigt. Typ.

Faktum är att jag är dubbel kring kungahuset och monarkin. Visst, det är något förlegat med ämbeten som ärvs. Med barn som inte får välja själva, utan skolas in i sin kommande roll hela livet. Men vänta lite, hur är det inom näringslivet? Jo, ungefär likadant (dock inte lagstadgat, men det är inte min poäng just nu). Arvtagare till stora företag skolas också in tidigt. Och barn till företagare i mindre skala börjar ofta tidigt att småjobba i familjeföretaget. Just för att skolas in. Egentligen är inte skillnaden sådär jättestor.

Men det blir så dyrt, är ett annat argument. Visst, och det blir ju inte ett presidentämbete. Och då tillkommer hela processen med ytterligare ett val med allt kampanjande däromkring. Nej, det är verkligen inte billigt för statskassan det heller. Och, handen på hjärtat, är det alltid den som kampanjar bäst som är mest lämpad som representant för ett land. Och presidenter har dessutom politisk makt. Utöver att det även i republiker finns parlament. Med parlamentariska val. Så det ekonomiska argumentet faller.

Kungahuset är galjonsfigurer för landet. Och såklart kan vi diskutera nyttan med det. Eller om just den familjen är mest lämpad till det (också en annan diskussion). Men faktum är att det i hyfsat många länder i världen smäller rätt så högt med den kungliga glansen. Som jag förstår det öppnar det vissa dörrar för näringslivet och andra kontakter. Och själv har jag lite svårt att tycka att just det är så himla fel.

Visst, jag inser att jag själv blir något av en paradox. Med mina värderingar borde jag kanske tänka att ”ner med kungahuset – republik nu”. Men det gör jag inte. Och det står jag för. Jag försöker tänka lite mer nyanserat (säkert råder delade meningar om den nyanseringen, men det bjuder jag på). Och det står jag också för.

Kommentera

