Religion är opium, eller?

Något vi pratat mycket om härhemma är vikten av det sekulära samhället, utan inblandning av religioner. Religion, i vilken form den än vara må, är en privatsak. Jag tycker det är väldigt viktigt att den förblir det också. Alltså tror jag inte på religiösa skolor.

I skolan ska alla lära sig om alla religioner. Vad gäller värdegrund är huvudpunkten att alla är lika mycket värda oavsett bakgrund, hudfärg, religion, politisk färg eller vem en blir kär i. Vi är alla människor liksom. Det känns också viktigt att alla får göra de val var och en vill. Så länge de valen inte skadar någon annan.

Jag har svårt för de patriarkala strukturer som sanktioneras av de stora religionerna. Och att kärlek måste vara reproducerande. All kärlek är vacker, kan vi inte bara komma överens om det?!

Jag skräms av att det finns människor som inte ifrågasätter. Det är farligt att svälja budskap som absoluta sanningar. Faktum är att jag inte tror att det finns någon absolut sanning. Allt handlar om tolkningar. Och tolkningar är alltid personliga.

Vi är alla i första hand människor, oavsett vad vi tror på och vilka vi är.

Kommentera

