Lyfta blicken, är något fler borde göra

Jag funderar ibland på detta med att vara kategorisk. Att märka ord. Att haka upp sig på dem så mycket att en missar poängen. Det händer ju ibland. Ser det då och då i mina flöden. ”Men, men, det där var ju hemskt formulerat.” Fast egentligen, om en läser ordentligt, så syns det att grundbudskapet inte skiljer så mycket. Inte egentligen. Fast orden och formuleringarna står liksom i vägen.

Såklart hakar jag själv upp mig på formuleringar ibland. Precis som alla andra. Men ibland blir jag liksom trött. Varför tjafsa om smådetaljer? Varför inte lyfta blicken? Åtminstone lite. Inte sällan går det att hitta ganska många beröringspunkter. Om en intar helikopterperspektivet vill säga. Det blir jättesvårt att hitta dem om en fastnar i detaljerna. Som i orden och formuleringarna.

Jag funderar faktiskt ganska mycket på sånt här. På att jag ofta saknar helheten sedd från den där helikoptern. Perspektivet från den blir så mycket intressantare. Och jag kommer inte ifrån att det känns bra mycket mer konstruktivt att försöka hitta beröringspunkter i våra olikheter. Istället för att slå ner på dem. Onekligen är det ju så (tycker jag) att olikheter kan vara väldigt berikande. De är vad som främjar utveckling. Vive la difference, liksom. Jag tycker också att det kan bli rätt, rent ut sagt, trist att bara omge sig med folk som tycker och formulerar sig likadant. 

Kommentera

