Olika vägar mot samma mål behöver inte vara fel

Hur kan vi bäst nå samförstånd? Ja, inte genom att smutskasta varandra i alla fall. Jag tänker såhär: Om alla verkligen skulle läsa noga och på riktigt försöka förstå på riktigt vad meningsmotståndare säger. Då skulle beröringspunkter vara möjliga att hitta. Då kan vi hitta en konstruktiv dialog. Faktum är att det inte är helt sällan som målet är snarlikt, även om vägarna ser olika ut. Till och med väldigt olika ibland. Men om en försöker tänka sig upp i luften, och se hela bilden, då ökar sannolikheten att en ser varthän det bär.

Istället för att kasta skit på den som väljer en annan väg, så att det blir ett pajkastningskrig som inte leder någonstans överhuvudtaget, tycker jag att det känns mer konstruktivt och utvecklande att försöka lära av varandra. Har motparten kanske rentav poänger med sina val. Jag menar, om en börjar med att kasta paj, kommer inte motparten att vara öppen alls för någon dialog. Och då går det inte att mötas. Jag tror dessutom på allvar att den som kastar hårdast förlorar. Åtminstone i längden.

Dessutom, om en debatt ska fungera tycker jag att det är väldigt viktigt att hålla sig till sakargument. Alltså inte alltför mycket tyckande utan grund (jo, jag kan ägna mig åt det också, jag är verkligen ingen övermänniska). Eller smutsig pajkastning. Framför allt inte smutsig pajkastning. Den som ägnar sig för mycket åt sådant har nästan automatiskt förlorat.

Problemet är ju när alla parter börjar kasta paj. Då tröttnar åtminstone jag och slutar lyssna. Jag menar, vem orkar lyssna på sådant? Och var finns det konstruktiva där?

Det skulle inte vara så dumt att någon gång stöta på sådana samtal. Mellan parter som i förstone inte tycker särskilt lika. Men som ändå har samma mål för ögonen. Och om de faktiskt kunde se det där målet, trots alla träd som står mellan deras olika vägar. För egentligen, varför måste den ena vägen vara vare sig bättre eller sämre för att nå målet? Det beror väl på. Och jag tror att det är olika för olika personer. Visst, jag har min väg. Men om målet är detsamma som för någon annan som väljer att gå en annan väg tänker jag inte kasta paj på den. Det känns mest som slöseri med typ alla resurser. Och det förlorar alla på.

Kommentera

