Beredd

För runt tjugo år sedan bodde jag i centrala Malmö. Jag brukade inte så sällan gå ensam på gatorna mitt i natten. Jag var inte rädd. Men jag gick alltid långt från husväggarna. I ljuset från gatlyktorna. Jag fick ett tips (som jag följde) att hålla nyckelknippan så att nycklarna stack fram mellan fingrarna som knogjärn. Om utifall.

Det var trångt i garderobskön. Alla trängdes som sillar i ett stim för att kvittera ut sin jacka. Krogkvällen var slut och städljuset gick igång. Då kände jag händer på min rumpa. Sättet de nuddade berodde inte på trängseln. Jag reagerade nästan inte. Inte mer än lägg av liksom. Men det var ju så det var. Liksom inget speciellt.

”Jaså, han knuffade dig lite hårdhänt. Men han gillar dig säkert. Pojkar är pojkar, du vet.” Den har en ju hört. Och säkert sagt också. Boys will be boys. Och pojkar visar att de gillar flickor genom att knuffa och retas. Det vet ju alla.

”Men lilla du, det förstår du väl att det inte går”. Jag kände mig väldigt nergjord och ifrågasatt. Trots att min åsikt var väl underbyggd blev jag osäker. Kanske hade jag inte tänkt klart, trots allt. Det hände också att mannen inte ens tittade på mig. Inte med en blick. Han kunde börja prata med en annan person. Vände ryggen mot mig. Som om jag inte ens fanns. Trots att det ibland var så att det faktiskt var jag som hade pratat med den andra personen ifrån början.

Allt handlar om maktstrukturer. Strukturer som finns överallt. Strukturer som gör att det blir naturligt för en kvinna att ha beredskap för att försvara sig. Att det är liksom naturligt att hon är hotad när hon går ensam om natten. Att hon undviker ödsliga, mörka vägar.

Maktstrukturerna, och normerna, gör att en kvinna ibland nästan inte reagerar när hon blir tafsad på. Det är liksom så det är.

Precis som att det är så det är med härskartekniker. Såklart kan alla människor använda sig av sådana. Jag har stött på många kvinnor som ägnar sig åt sådant.

Men strukturen finns där. Och den retar mig.

Kommentera

