Medmänsklighet, empati och livsåskådningar – går det ihop?

Jag tror på medmänsklighet och empati. På att försöka förstå och sätta sig in i olika situationer. Nej, det går inte att helt känna hur någon annan känner. Det går inte att till fullo förstå allt som händer heller. Men det går att försöka förstå. Att respektera på riktigt.

När andra mår dåligt och/eller är ledsna blir jag ledsen. Jag drivs av att försöka förstå. Eller i alla fall finnas till. Självklart kan framgången vara blandad, men jag försöker alltid.

Jag tror på den ömsesidiga respekten också. Här funderar jag bland annat på olika ideologier. Det finns många olika, och även här handlar det, för mig, om att respektera andra precis som jag själv vill bli respekterad. 

Ta religion till exempel. Ett sånt där ämne som en kanske inte ska börja diskutera på mingelfester. Men i alla fall. Jag tror att tron kommer inifrån. Att den är personlig. Jag har väldigt stor respekt för människor med personlig andlig tro. Däremot har jag väldigt svårt för missionerande (inom vad det än vara må). Typ ”jag är så lycklig på grund av min tro, och vill att du ska tro likadant”. Men jag är lycklig redan. Var och en blir salig på sin tro. Och som sagt, tro för mig kommer inifrån och är personlig. 

Alltför ofta tycker jag dock att tro blandas ihop med olika trosinriktningar. Och det är inte samma sak. Inte heller är organiserad religion samma sak som tro. Ibland nästan tvärtom faktiskt. Organiserad religion blir politisk, och det har jag jättesvårt för. Jag tycker att religion på typ alla sätt ska hållas ifrån det offentliga samhället.

Däremot ska jag ärligt erkänna att jag inte förstår alla åskådningar. Men att inte förstå innebär inte att jag inte respekterar. Så länge grundläggande värden som att alla är lika värda finns. Och att ingen medvetet skadas. Då är min respekt där, och jag önskar att den alltid vore ömsesidig.

Kommentera

