Men vem bestämmer det?

Alla har lika värde. Oavsett kön, etnicitet, sexuell läggning, religion, social klasstillhörighet, och lite till. Alltså diskrimineringsgrunderna. Alla har lika värde. Ingen är bättre än någon annan. Det spelar liksom ingen roll vem en är. Eller, förlåt, jag tycker inte att det spelar någon roll. Att det ska spela någon roll. Att vi ska respektera varandra även om vi inte är likadana eller tycker likadant. Alla har lika stort värde. Men det är inte så.

Kvinnor har fortfarande generellt lägre lön för samma arbete, människor med utländskt klingande namn sållas fortfarande bort, homosexuella och transpersoner flyr fortfarande inte sällan från mindre orter, människor bedöms som mer eller mindre värdefulla på grund av hur de ser ut eller en massa andra faktorer. Et cetera, et cetera.

Förra veckan besökte jag SFI, och bland annat pratade jag med ett par från Syrien. De hade varit i Sverige i runt ett år. Han var arkitekt och hon elektriker. De hade fortfarande hopp om att en dag kunna jobba inom sina yrken här. Jag hoppas verkligen att det blir verklighet.

”Jo, det är klart att såna där fjollor finns, men inte här. Och vore det min son, då jävlar…” Kul inställning. Som om ens sexuella läggning spelar hela personligheten. Ärligt talat bryr jag mig inte särskilt mycket om personers sexuella preferenser, jag bryr mig om personer. Punkt.

Killar som tar upp hela rum utan att ens vara medvetna om det. Det bara blir så. Boys will be boys liksom. Tjejer som vill men inte vågar säga ifrån. Inte på riktigt. Det bara blir så. Såklart finns det undantag, men inte sällan verkar det bli så i många klassrum.

Människor som avviker från normen får inte sällan glåpord kastade efter sig. De blir baktalade, och ibland rentav misshandlade. När de har världens kapacitet inom sig. Bara för att de inte ser ut, eller är, som en ”ska”. Och vem fan bestämmer det?

Kommentera

