Fördomar, kultur och vikten av det

Att vara övertygad om att en aldrig kan ha fel är något av det farligaste som finns. Att säga sig vara helt fördomsfri bevisar motsatsen. Alla har fel ibland, och alla har fördömar. Det som är viktigt är att vara ödmjuk, att vara medveten om just sina egna fördomar och att faktiskt kunna lyssna på andra.

Jag tror att det är så (har för mig att jag dessutom har läst det nånstans) att vi faktiskt måste sortera verkligheten. Att vi behöver det. Att den mänskliga hjärnan inte klarar att ta in hur mycket olika information som helst. Däremot tror jag att vi har förmågan att ändra sorteringen. Hur vi delar in verkligheten och världen. Hur vi kategoriserar. Bara vi vill.

Det finns många sätt att komma i kontakt med sina egna fördomar. Inte minst genom att utmana dem. Och jag tror på fullaste allvar att kultur på olika sätt kan hjälpa oss att göra det. Att använda drama eller konst som filter. Att liksom filtrera oss själva. Varför agerar jag som jag gör? Hur ser min egen ryggsäck ut? Och jag tror att de så kallat sköna konsterna kan hjälpa oss.

Jag skulle vilja att de sköna konsterna, de estetiska kanske mer mjuka värdena, skulle bli viktigare i samhället i stort. Just för att de kan hjälpa oss att skapa förståelse, att medvetandegöra och kanske rentav möjliggöra viss förändring. Allt är inte fyrkantigt och kvantitativt mätbart. Framförallt är inte vi människor det, vi är inte sällan oförutsägbara och känslostyrda.

Nej, det är inte bara navelskådning. Jag tror att det tvärtom är extremt viktigt att börja skärskåda sig själv. Jag menar, om en inte förstår sig själv, hur ska en kunna förstå omvärlden? Faktum är ju att allt hänger ihop. På olika sätt.

En annan tanke är att jag tror att konsten blir falsk utan empati. Att hela världen blir falsk. Och hård. Visst, världen är hård. Men det finns mjukhet också, bara en är beredd att leta lite. Kanske bara genom något så enkelt som att le och få ett leende tillbaka. Att försöka känna in vad andra kan tänkas känna. Att vara öppen.

Kommentera

