Ingen kan göra allt men alla kan göra något

Detta ska egentligen inte handla om mig, men kommer nog att göra det ändå. Jag börjar såhär. Jag är världsförälder. Stödjer Action Aid. Ger till tiggare när jag har kontanter (som bekant har en inte alltid det). Försöker alltid hälsa och le. Försöker vara medmänsklig. Försöker göra det som är rätt och stå upp för andra (och mig själv). Jag skriver om empati och medmänsklighet och respekt. Men visst skulle jag kunna göra mer.

Lite kan det gnaga ibland att jag inte så ofta orkar engagera mig rent handgripligt. Genom att åka till flyktingboenden och hjälpa till. Genom att delta i alla manifestationer och demonstrationer. Jag blir så imponerad av alla som gör det. Av alla som drar igång initiativ. Själv har jag som sagt mina ord. Kanske låter det ibland som propagerande, och det är det väl.

Det gnager också lite att det inte alltid går att leva upp till de egna idealen, utan vara trött och sur och irriterad i vardagen. För det kan jag vara (fråga min familj). Men kanske är det att helt enkelt vara mänsklig.

Jag tror dock att det där lilla är nog så viktigt. Att le mot en medmänniska, att stå upp för andras rättigheter. Det kan handla om en flykting eller en tiggare. Men det kan också handla om andra som far illa. Det händer ju tyvärr hela tiden här i vårt skyddade samhälle att människor inte har det bra. På olika plan.

Häromdagen läste jag exempelvis en artikel om att trots att ohälsotalen på grund av stress och dålig arbetsmiljö ökar på våra arbetsplatser lägger chefer allt mindre vikt vid socialt och organisatoriskt arbetsmiljöarbete. Att människor far illa och mår dåligt på sina jobb är inte viktigt. Att ekonomin slimmas är viktigare än att de som jobbar inte håller ihop. Att de går sönder. Jag blir ledsen och oerhört arg på sånt. De mänskliga värdena måste sättas högre. Överallt och alltid.

Kommentera

