Dagen vänder mot ljuset

Det lackar mot jul. En tid då dagen vänder, och vi går mot ljusare tider. Kanske en tid av eftertanke. 

Under den senaste veckan har Musikhjälpen pågått i radio och tv. Samma vecka sändes också Svenska hjältargalan. I den förstnämnda samlades strax över 31 miljoner kronor in för att ingen ska behöva fly från klimatet. 31 miljoner. Det är mycket. Visst, det kan alltid bli mer, men resultatet ger mig ändå visst hopp i en mörk tid.

Svenska hjältar. Ja, vad är en hjälte egentligen? I detta fall handlar det mycket om osjälviskhet. Människor som på olika sätt ställer upp, som sätter andra före sig själv. Och den definitionen ställer jag upp på. Galan uppmärksammade insatser som visar på godhet. Också de insatserna inger visst hopp. Det finns godhet. Det finns människor som gör skillnad.

Och visst, det handlar galor och mediajippon. Men det behöver ju absolut inte vara fel för den sakens skull. Jag tycker inte det. Inte alls faktiskt. Jag tycker det är alldeles utmärkt att godhet också får sin plats i strålkastarljuset. Jag tror vi på sätt och vis behöver det.

Som jag ser det kan godhet yttra sig på många sätt. Det kan vara att ta initiativ, att göra saker för andra, det kan vara att vara med och skapa debatt. Men det kan också vara så enkelt som att säga hej. Eller att faktiskt tala om för andra att en tycker att de är bra. Faktum är att det inte ens är särskilt svårt. Och själv tror jag på positiv feedback och vänliga handlingar.

Det finns alltid en strimma av hopp. Även när det blåser kallt och är mörkt. Och ser vi till historien ser vi att nästan allt går i vågor. Ibland går det fort framåt, sedan kommer en backlash. Nästan alltid. Men den följs av motkrafter och det vänder igen. Som en pendel, eller som en cirkelrörelse. Nästan alltid. Det finns alltid en strimma av hopp. Och att ge upp och resignera är inget alternativ.

Kommentera

