Nyårslöften typ – eller inte

Nu är det inte långt kvar på det här året. Nej, jag ska inte göra en snyftig återblick, trots att det har hänt mycket, både i det lilla och det stora. År har liksom en tendens att alltid vara innehållsrika. Så trots att jag rätt lätt hänfaller åt nostalgi hoppar jag över det. Jag tänker blicka framåt. Iallafall på sätt och vis.

På nyårsafton ska nyårslöften ges, sägs det. Sådana löften som en typ alltid bryter lagom till Ivanhoe på nyårsdagen. Sådana löften har jag inte gett på många år, om ens någonsin. Däremot har jag de senaste åren satt upp föresatser för mig själv. Det tänker jag fortsätta med.

Jag tänker fortsätta vara den jag är. Ja, men vad är det för föresats? Det är ju inte särskilt svårt att vara sig själv. Nej, inte längre, men det tog ohemult mycket tid att hitta hit. Att liksom hitta essensen i det som är jag och bli trygg i både styrkor och svagheter. För, tro mig, bägge finns i allra högsta grad. Men det gör liksom inget.

Det som är rätt (som jag tycker är rätt alltså), det är viktigt. Och det tänker jag fortsätta stå för. Jag har också en intention att fortsätta ge positiv feedback till mina medmänniskor, och att jobba aktivt på att bygga nya vänskaper. Det kan en göra även om en råkar vara över fyrtio. Jag tror att ärlig nyfikenhet kan vara en nyckel. Och jag råkar nu en gång för alla vara en både ärlig och nyfiken person (säkerligen jättejobbig och rörig ibland också).
Något som ingen borde göra förresten är att be om ursäkt för sig själv. Det gjorde jag jämt förr, men det leder ju absolut ingenstans. För egen del har jag slutat med det. Också en föresats, att inte be om ursäkt för att jag är jag, men alltid vara ödmjuk.

Sen hoppas jag på massor av utmaningar och nya insikter. Jag hoppas på kärlek och att de goda krafterna får större utrymme. Och jag tänker inte ge upp.

Kommentera

