Civiliserad rebell och tankar om olika arbetssätt 

Jag har tidigare skrivit om att jag pluggar ledarskap på högskolan. Är inne på andra året nu, och har lärt mig massor inte bara om ledarskap utan också om organisationsteorier, teambuilding och gruppsykologi. Och en massa annat. Studierna har gett mig ord på mycket jag tidigare har haft på känn, och jag har lärt mig mycket om mig själv.

Som ledare (finns många olika sammanhang för det) skulle jag vilja ha tydliga ramar – typ deadlines, tidsramar, kravspecar på förväntade resultat och sånt. Men ramarna skulle vara just ramar. Hur det konkreta jobbet i sig läggs upp är individuellt, och det känns inte lika intressant. Jag struntar helt krasst i detaljerna (skulle dock gärna bolla med dem som har behov av det). Så länge det levereras. Som jag ser det handlar om tillit.

Om jag ser till mig själv jobbar jag väldigt mycket inuti huvudet (missförstå mig rätt). Jag processar allt för mig själv i princip konstant, direkt från det att jag får uppdraget. Faktum är att jag inte har så jättestort behov av att sitta på en särskild plats för detta, snarare tvärtom. Och att exempelvis gå på en promenad eller pula runt med annat betyder inte att jag inte jobbar. Tvärtom jobbar jag nästan bättre så. På liksom ett okonventionellt sätt. Sedan levererar jag alltid, och i tid med bra resultat. Min process ser bara ut ungefär som jag beskriver.

Precis som att en del föredrar att jobba vid sitt skrivbord (eller var en nu jobbar), och med tydliga rutiner, och avgränsade arbetstider. De jobbar bäst så och blir stressade av det oväntade.

Kontentan är att vi är olika och har olika behov. Ingetdera sättet är vare sig sämre eller bättre än det andra, de är bara just olika. Jag tror inte att det är bra, eller ens går (inte egentligen) att detaljstyra så mycket att alla pressas in i samma ram. Iallafall inte om syftet är att nå det bästa tänkbara resultat. Och jo, en liten brasklapp, jag vet att det är lite avhängigt på vilken bransch vi pratar om. Jag pratar i första hand om kreativa näringar, som kulturbranschen.

Kommentera

